Steeg Janssen Media

SEO-optimalisatie

Zoekmachine-optimalisatie; hoe word ik beter vindbaar?

SEO staat voor Search Engine Optimization (zoekmachine optimalisatie). Naast SEO bestaat er ook SEA. Hierbij gaat het om betaalde advertenties in Google. Dit artikel is gericht op SEO. Gratis zo hoog mogelijk in de resultaten van Google komen. Dit worden ook wel organische resultaten genoemd.

Stap 1: zoekwoorden bepalen

Het is belangrijk om een lijst met zoekwoorden vast te stellen. Consumenten zoeken op 2 manieren; shorttail en longtail. Shorttail houdt in het zoeken op 1 of 2 zoekwoorden, longtail is het zoeken in zinnen en/of vragen van 3 woorden en meer. 70% van de zoekopdrachten is een longtail zoekopdracht.

Daarbij is ook van belang om te kijken naar het aantal zoekresultaten van een bepaalde zoekterm. Hoe ‘algemener’ de zoekterm hoe meer zoekresultaten dit zal geven in Google en hoe lastiger het dus zal zijn om te stijgen in de ranking en bijvoorbeeld op de 1e pagina in Google te komen.

Stap 2: optimaliseren van de website

Om de website te optimaliseren zullen een aantal zaken herschreven moeten worden. Hierbij is in principe het uitgangspunt dat 1 pagina geoptimaliseerd wordt voor 1 zoekterm. Google rankt namelijk vooral op pagina’s die inhoudelijk ook daadwerkelijk iets toevoegen over het onderwerp. Google kijkt dus naar kwaliteit en minder naar kwantiteit. Er zijn een aantal elementen die belangrijk zijn: de pagina-titel, de url, de meta-beschrijving, de kopteksten en de content. Verder dienen afbeeldingen voorzien te worden van alt-tags.

Wij hebben ervaring met het schrijven van zoekmachine-vriendelijke teksten. Hierbij is het uitgangspunt wel in eerste instantie gewoon een goede. inhoudelijke en wervende tekst schrijven gericht op het doel van de pagina, de lezer en de eventueel gewenste actie.  Vervolgens wordt de pagina verder geoptimaliseerd aan de hand van het zoekwoord(en).

Wilt u meer weten? Neem contact met ons op voor meer informatie.

SEO optimalisatie

Deze klanten zijn u voorgegaan...